Maar ook als je het niet begrijpt hoor!

Mijn Nederlands lerares is een groot fan van de Bommelsage. Dat is een reeks boeken, geschreven door Marten Toonder. Allemaal gaan ze over Ollie B. Bommel. En mensen blijven maar denken dat hun eigen smaak het beste is, dus de hele klas heeft nu een Bommelboek gelezen. Leuk hoor, zo’n boek, maar er staat een veel terugkomende fout in. Deze fout komt niet alleen voor in deze verhalen, hij wordt door veel mensen gemaakt. En hij luid: “Als je begrijpt wat ik bedoel.” Ik zal even een voorbeeld zin geven waarin deze fout gemaakt wordt:

Ik vind taal heel fascinerend, als je begrijpt wat ik bedoel.

Als het woord “als” aan het begin van een zin of na een komma staat, geeft dat altijd een voorwaarde aan. De zin hiervoor is daar een voorbeeld van. Waarom is “als je begrijpt wat ik bedoel” nou fout? Ik vind taal fascinerend.Maar mijn mening veranderd niet op het moment dat jij dat niet begrijpt. Het gebruik van het woord “als” in deze zin, suggereert dat dat wel zo is. Jou begrip zou een voorwaarde zijn van mijn mening, als je begrijpt wat ik bedoel.

Djooj!

Leave a Reply

