Men zoekt toch ook niet op “utube”?

Erg veel mensen roepen dat de “jeugd van tegenwoordig” wel erg onbeleefd begint te worden. Wij zouden maar op straat hangen, Whatsapp berichten versturen (whatsappen is officieel geen werkwoord), en totaal geen rekening houden met de medemens (medemens lijkt mij dubbelop, elk mens is in principe een medemens…). Dat is helemaal waar. Wel valt het mij op dat iedereen op Whatsapp steeds beleefder wordt. Ik ontvang namelijk regelmatig berichten zoals “thank u” (ook gelezen: thanks u. *FACEPALM*) en “oh u didn’t”.

Dat “u” is natuurlijk waar ik het over heb. Dit moet gek genoeg uitgesproken worden als “you”. De uitspraak doet er bij Whatsapp erg veel toe, dus gebruikt iedereen het. Ik kan er niet tegen. Eerst dacht ik dat het een mistik was, dat er iemand met tiepgriep achter zat. Toen gebruikte plotseling iedereen het. Maar wij leven in Nederland. “u” Wordt uitgesproken als uu. Niet als You. Met zoekt toch ook niet op “utube” in plaats van “youtube”? Mijn tip aan de sameleving: zeg gewoon “thanks”. Of, als het je echt niks boeit, zeg dan “tnx”. Beide varianten zijn korten dan “thank u”, en taalpuristvriendelijker. Of, als je zo graag “u” wilt gebruiken, zeg dan “dank u”.

Ik hoop dat dit net zo’n ding is als die sms taal. Doorgaans gebruikt niemand het, omdat het je persoonlijke waardering van de medemens (nee nee, mens) nogal naar beneden haalt. Je ziet nooit meer:

  • Hee
  • Hoi
  • Hgt?
  • Gmj?
  • ook. wdj?

Enzovoorts.

En als je Dorus heet en je weet dat je het sowieso wel fout gaat doen, zeg dan gewoon Tenks.

Djooj!

Leave a Reply

