Jij bent mij niet

Ik erger me al jaren aan een onlogische zin. Namelijk: dat zou ik niet doen als ik jou was. Of alle varianten. Deze zin is pas ergerlijk als hij het stuk “als ik jou was” bevat. Stel, ik dreig een appel naar het hoofd van mijn broertje te gooien (vet normaal enzo) en iemand begaat bovenstaande misdaad. Dan rest mij maar een ding, en dat is de appel toch gooien, maar dan richting de taalbarbaar. Want als deze man/ vrouw mij was geweest, had hij/ zij mijn hersenen gehad. Dus zou het personage precies zo handelen als ik doe. Dat wordt echter heftig ontkend door de misdadiger, die zegt dat hij dat niet zou doen. 
Moeten we stoppen met adviseren? Nee! Maar zeg gewoon: “ik zou het niet doen”, en laat de “als ik jou was” alsjeblieft weg.
Djooj!

Leave a Reply

